Böjt – miért és hogyan?

55

Azt biztosan tudod, a böjtöt nem a kereszténység találta fel. Böjtöltek már az Ószövetségben is. A farizeusok hetente kétszer, hétfőn és csütörtökön nem ettek semmit, még a nyálukat sem nyelték le. Nem volt ez kis dolog! De: Jézus sem törölte el a böjtöt. Azzal kezdte szolgálatát (40 napig böjtölt a pusztában). A Hegyi Beszédben egyértelmű tanítást ad a böjtről: ne úgy böjtöljetek, mint sok farizeus, aki mutogatja böjtjét és keserű képet vág hozzá, hogy lássák, hogy ő szenved. Ne úgy böjtöljünk, mint a képmutatók! (Mt 9,14-15)
A böjt lényege, hogy amikor Jézus-hiányunk van, üresnek érezzük azt a helyet, ahol Jézusnak kellene lenni az életünkben, akkor böjtöljünk az Ő tanítása szerint! Imádkozzunk és böjtöljünk! Krizosztomosz szellemesen így fogalmaz: teli hassal nem lehet térdelni. Szent Ágoston pedig még szókimondóbban: jóllakottan és böfögve nem lehet imádkozni. – Tehát megvan a jelentősége a böjtnek.
Kétségtelen, a böjt nem étlap-kérdés. Nem arról van szó, hogy húst nem eszek, főleg mert amúgy sem szoktam, de dugig lakom hallal, sütivel… A böjtölés sokféleképp lehetséges. A Filippi levél Jézus böjtjéről így ír: „kiüresítette önmagát…” (2,7). A böjt által üressé próbáljuk tenni bensőnket, hogy befogadhassuk az igazán lényegest: Isten tanítását, Jézust magát.
Viszont nemcsak az a böjt, hogy gyomrunkat sanyargatjuk hús nélkül vagy kenyéren és vízen élve. Ez talán az egyszerűbb. Lehetne más böjtre is gondolni, például szóböjt, megszólási vagy megszólaltatási böjt – itt azokra gondolok, akik az élelem helyett egymást rágják, eszik meg szavaikkal. Milyen jó lenne egy-egy kis megszólási böjtre is törekedni e szent időben. Nemcsak böjt, hanem a szeretet igazi cselekedete lesz, ha lemondunk az „emberhúsról”, ha megtartóztatjuk magunkat szavainkban!
Jézusra visszatérve: amikor tanítványait otthagyva visszahúzódott, elment a pusztába vagy egy hegyre. Miért tette? Imádkozott és böjtölt. Ráhangolódott az Atyára. És mikor visszatért, így kezdi beszédét: „Bizony, bizony mondom nektek…” A „bizony, bizony” a görögben Ámen szóval jelenik meg. Ez a két „Ámen” felfelé szól. Igent mond az Atyának. Igen, Atyám, veled voltam, imádkozva, böjtölve, s megértettem, hogy mit akarsz velem ebben a helyzetben: ámen, ámen! És most átadom nekik is, amit tőled kaptam, amit tőled hallottam. – Jézus így böjtölt: „bizony, bizony (ámen, ámen), mondom nektek”.
Bizony, bizony… jó böjtölni. Kell böjtölni, ha úgy érezzük megszakadt a kapcsolatunk a Vőlegénnyel. (Mt 9,15)
Maradjunk csendben és halljuk meg, mit mond az Atya, mert Ő állítja helyre velem a kapcsolatot és utána már mondhatjuk tovább az üzenetet: szóböjt után, megszólásböjt után és beleszólásböjt után. És folytonos hangkulisszák mögül mondhatjuk egymásnak, de felülről kapott erővel. És akkor jól böjtöltünk!

Ft. László Rezső plébános

 

Akár ez is tetszhet

Hozzászólások lezárva, de 1 | trackbacks és Pingbacks vannak nyitva.