A káosz struktúrája

25

Látogatható a 6. Székelyföldi Grafikai Biennálé a sepsiszentgyörgyi Erdélyi Művészeti Központban november 6-ig, keddtől péntekig 10 és 17 óra között, szombatonként pedig 10 és 18 óra között. A járványügyi korlátozásokhoz igazodva a szervezők lehetővé tették a kiállításmegnyitó online megtekintését, az érdeklődők a biennálé Facebook-oldalán találják meg a kisfilmet, a kiállítást pedig online, a biennálé honlapján is meg lehet tekinteni. Péter Ágnes beszámolója.

 

A Székelyföldi Grafikai Biennálé 2020-­ban ünnepeli megalapításának tízéves évfordulóját, így az idei kiállítás kiváló alkalom a szervezők számára, hogy összegezzék az elmúlt évtized tapasztalatait – olvasható a G6 pályázati felhívásában. Ugyanakkor a G6 azokat a szakmai tendenciákat hivatott bemutatni, amelyekre a kísérletezés, a határok átlépése, az esztétikai normák újraértelmezése vagy a korábbi hierarchiák lebontása jellemző. A pályázat arra várt válaszokat, hogy a különböző nemzetiségű és kultúrkörhöz tartozó alkotók miként reagálnak a saját környezetük vagy a nagyvilág által feltett kérdésekre a kortárs művészet nyelvén. Milyen válaszokat adnak globalizációs, politikai, gazdasági és egyéb társadalmi kérdésekre? Miként jelenítik meg a közvetlen környezetük vagy saját személyes létük problémáit a művészetben, a kortárs művészi grafika nyelvén miként érvényesülhet hagyomány és abszolút megújulás? – olvasható ugyanott. Az idei biennálé A káosz struktúrája címet kapta, tekintettel a 2020-as év kihívásaira. A megnyitó kisfilmjén Kányádi Iréne művészettörténész, a Partiumi Keresztény Egyetem adjunktusa így fogalmazott: 

– A kiírás amellett, hogy profétikus volt, a jelen kor emberének lényegét ragadta meg, hiszen a posztmodern embert elsősorban a bárminemű határoknak az átlépése jellemzi: a fizikai, földrajzi, biológiai, és még sorolhatnánk. A jelen kor embere már a globális világé, a hálózatok világáé, az elektronikai információs korszaké; egy állandó mozgásban lévő, a technológia által bármikor elérhető egyén. A beérkezett munkákon érződik a posztmodern kor kísérletező szellemisége mind a témaválasztás, mind a technikai kivitelezés tekintetében, és az, hogy bármilyen időket élünk is, a művészet aktívan le tudja reagálni azt. A művészek mind a Grafikai Biennálé kiírását, mind a 2020-as év káoszát kihívásként élték meg, ennek értelmében autentikus, hihető és színvonalas munkákról beszélhetünk. 

A biennálé kurátora, Ferencz S. Apor szerint idén sajnos redukált programmal tudtak jelentkezni a biennálé szervezői.

– A Covid-19 névre keresztelt járvány sajnos a G6 2020-as rendezvényeit, valamint kísérőkiállításainak lebonyolítását is negatívan érintette. Ennek ellenére a G6 iránti töretlen szakmai érdeklődést igazolja, hogy a 2018-as ötvennyolchoz viszonyítva idén hatvanöt országból jelentkeztek műveikkel a grafikusok. A biennálé előző kiadásai­hoz hasonlóan, idén is a román, lengyel és magyar vonal a legmarkánsabb, de idénre megerősödött egyes keleti or­szágok képviselete is, mint például Thaiföld, India, Kína és Japán. Nagy számmal jelentkeztek alkotók Mexikóból, Oroszországból, Olaszországból és az Amerikai Egyesült Államokból. Közel 2100 pályamunka érkezett be, összesen 868 alkotótól, amelyből a zsűri 300 grafikát választott ki, illetve a díjazott alkotásokat – mondta Ferencz S. Apor.

Kísérőkiállítás, tárlatvezetés

A tárlatvezetések kisfilmek vagy élő közvetítések formájában online érhetők el a nagyközönség számára, a biennálé Facebook-oldalán.

Október 13-án, 18 órától a G6 díjazott alkotásaiból nyílt kiállítást Pálffy Tibor, a Tamási Áron Színház színművésze mutatta be rendhagyó módon. A színművész verseket, dalszövegeket társított a kiállított művekhez – olvasható a biennálé honlapján.

Továbbá ma 16 órától Vargha Fruzsina művészettörténész tart tárlatvezetést a kínai Jing Liu grafikus Mesterek (Masters) nevű kiállításán. A kínai grafikus kapta a 2018-as biennálén a fődíjat, idén másodszor tekinthetők meg munkái a sepsiszentgyörgyi Erdélyi Művészeti Központban. Vargha Fruzsina így méltatta a kínai művész kiállított munkáit:

– A jelenlegi tárlaton bemutatott Mester-sorozat több síkon is rájátszik bizonyos ellentétekre, kettősségekre. A kiállításon végighaladva felfedezhetjük egyrészt a portré műfajának rétegződését, a művész ugyanis egyszerre bontakoztatja ki az emberi és a művészi jelleget az arcokon, olyanformán, hogy egyiket se rendelje alá a másiknak. Másodsorban találkozhatunk a szigorú szerkesztettség és a felszabadult alkotói mód és vonalvezetés kettesével, melyek mindenike megragad egy magatartásformát, és nem billenti el a mérleget egyik irányba sem. Nem foglal állást egyik alkotói stílus mellett sem. Harmadsorban pedig a falakon felsorakoztatott művek magukon hordoznak valamilyen esztétikai minőséget, és egy sajátos kontrasztot, amelyek ha találkoznak, és egy műalkotássá válnak, akkor érzelemmé, kifejezőeszközzé és mondanivalóvá formálódnak. Jing Liu tárlata ilyen formán válik a hagyományok és az újító szándék közötti híddá, vagy éppen szimbiózissá – fogalmazott Vargha Fruzsina.

Díjazottak

A biennálé honlapján, a hivatalos közleményben olvasható a díjazottak névsora. Idén, a biennálé fődíját, a Kurkó Árpád által felajánlott 2000 euró értékű díjat a thaiföldi Mettrai Pongchomporn nyerte el a Parancsunk 3. és 5., valamint a Mások vagyunk 2. című alkotásaival.

A Nagy Pálról elnevezett Maros megyei díjat a kínai Liu FU kapta az Elveszett paradicsom című sorozatával. A Nagy Imréről elnevezett Hargita megyei díjat a thaiföldi Supicha Sutanthavibul kapta Őrült ösztön című munkáiért, a Plugor Sándorról elnevezett, Kovászna megyei díjat pedig a lengyelországi Tomasz Winiarski nyerte el a Perpetuum mobile: CII és CIV című műveivel. A három székelyföldi megye által felajánlott díjak értéke egyenként 1000 euró.

A Baász Imre-díj értéke 500 euró, ezt a thaiföldi Rattana Sudjarit-nak a Szüretelők útja 2 és 3 című alkotásaiért ítélte oda a zsűri.

Magyarország Csíkszeredai Főkonzulátusának díját a romániai Roxana Bloju kapta 6_20_8_11_19_24 című sorozatáért. Az egri Eszterházy Károly Egyetem Vizuális Művészeti Intézetének díját a szintén romániai Ritli Róbert Roland érdemelte ki a Háború 3. elnevezésű munkájáért. A Partiumi Keresztény Egyetem Partium Díját a romániai Szén András Bunyó című alkotása, míg a Gyergyószárhegyi Kulturális és Művészeti Központ által felajánlott díját a magyarországi Orbán Zsófia Egy héttel később című munkájával tudhatja magáénak.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem díját az egyesült államokbeli Olesya Dzhurayeva kapta a Tavaszi nap Berlinben és Északi fény. Stockholm című munkái­ért. A nyárádszeredai Zereda Művésztelep díját a magyarországi Szilágyi Rudolf érdemelte ki a Classical rehabilitation című sorozatával, a Pulzus Művésztelep díját pedig a romániai Pop Adriana Mihaela Vertikál című munkájával.

A 6. Székelyföldi Grafikai Biennálé támogatói Kurkó Árpád és a Bethlen Gábor Alap. A biennálé katalógusának megjelenését a Nemzeti Kulturális Alap támogatta, valamint az esemény a Kovászna Megyei Művelődési Központ, a Kovászna, Hargita és Maros megy Tanácsai, a Gyergyószárhegyi Kulturális és Művészeti Központ valamint a Maros Megyei Múzeum közös szervezésében valósul meg.

 

 

Hozzászólások lezárva.