Élő tudomány a száraz tanórák mellé

Változatos és érdekes „agyszüleményeket” hozott létre a Heuréka Alap elnevezésű program: találkoztunk a Székelyföldi Legendárium alapján készített rajzfilmes mobilapplikációval, a Honfoglaló erdélyi változatával, fotós és csillagász tevékenységekkel, 3D-s tervezéssel, az elemként funkcionáló uborkával, virtuális játékokkal, vihar nélküli villámokkal, legórobotokkal. A felsoroltakat mind-mind diákok, általános és középiskolás tanulók hozták létre a Székelyudvarhelyi Közösségi Alapítvány (SZKA) támogatásával. A Haáz Rezső Múzeumban be is mutatták fejlesztéseiket.

Voloncs András Ákos és legórobotja. Formába öntött ötletek Fotó: Asztalos Ágnes

Tavasszal indította vadonatúj támogatási programját az SZKA. A Heuréka Alap a tudományt és technikát, a matematikai és mérnöki tudást kívánja újszerű módon vonzóvá tenni az 5–12. osztályosok körében.
18 helyi vállalkozás állt az ügy mellé, a tőlük összegyűlt pénzt megduplázta a fő támogató, a Román–Amerikai Alapítvány, így összesen 60 ezer lejre nőtt a támogatási keret. Nyolc projekt érkezett be a kiírásra, mindegyik elnyerte a támogatást, legtöbb 10 ezer lejt lehetett kérni.

Virtuális világ és robotika
Székely Zoltán, a Tamási Áron Gimnázium fizikatanára és középiskolás diákokból, valamint egyetemistákból álló csapata „Ez gáz! A tudomány házhoz megy” címmel pályázott, projektjük elsődleges célja a tudomány népszerűsítése. Több nyílt órán érdekes, élvezetes, látványos és interaktív kísérletek segítségével lopták be a mintegy 600 résztvevő tudatába a fizikatudomány iránti kíváncsiságot.
A U-Hub: Interdiszciplináris, innovációs és termékfejlesztési verseny és mentorprogram szintén anyagi fedezethez jutott, hogy innovatív számítástechnikai termékeket valósítsanak meg.
A Tamási Áron Gimnázium másik diákcsoportja Szélyes Emőke informatika-tanárnő koordinálásával, VRSpace néven pályázott, a projekt alapját a cospaces.io weboldal képezte, ahol háromdimenziós modelleket hoztak létre, amelyek együttese egy háromdimenziós teret alkot. Itt a nagyobb diákok általános iskolásokat mentoráltak és vezettek be a programozás rejtelmeibe.
A Varázsecset Egyesület – Művészeti Tanoda 3D Akadémia elnevezésű projektjére kért támogatást, amely 9–12. osztályos diákoknak szólt, témája pedig egy háromdimenziós használati tárgy tervezése. Az akadémia során a fiatalok megismerkedhettek különböző 3D-s tervezőprogramokkal, grafikai programokkal, a formatervezés alapjaival, valamint a 3D nyomtató működésével.
Székely Zoltán fizikatanár vezette a Bütykölni jó! néven futó csapatot is, amely a Heuréka programnak köszönhetően elektronikus szenzorokat épített, áramforrásokat és hangulatlámpákat készített házilag, középpontban az energia fogalma állt.
A Cserkész CsillagÁsz társaság csillagvizsgálásra kért és kapott pénzt, a Kováts István Fotóarchívum Egyesület pedig fényképészeti-honismereti táborra, amelynek során az analóg fotózástól a photoshopig szerezhettek gyakorlati tapasztalatokat a részt vevő gyerekek.
LEGO Mindstorms Ev3 volt a neve a Kinderstart Egyesület projektjének, amely lehetőséget biztosított arra, hogy a diákok megépítsenek, programozzanak és teszteljenek is robottechnológiából vett feladatokat. A foglalkozásokon hat 5–8. osztályos diák vett részt, három LEGO-csomagot használva.
A diákok két-három hónapon át dolgozhattak projektjeikkel, az első időszak majd’ mindegyik esetében a felkészülésről, tanulásról szólt. A két említett tanáron kívül gyakran a támogató magáncégek munkatársai közül kerültek ki a mentorok.
Külön erőssége a Heuréka Alapnak, hogy több iskola is bekapcsolódott a kezdeményezésbe, hiszen számos vegyes csapat vágott bele a tervezésbe és kivitelezésbe, továbbá életkor szerint is nagy volt a szórás, adott esetben az ötödikes dolgozott együtt a középiskolás végzőssel.

Megvalósult ötletek
Tegnapelőtt záróeseményként szervezték meg a Heuréka interaktív kiállítást a Haáz Rezső Múzeumban, ahol csillagászattal, fényképezéssel, 3D-nyomtatással, legórobotokkal, VR-szemüveggel kapcsolatos bemutatókkal kápráztatták el a látogatókat – akik több mint 150-en voltak, és közöttük rengeteg gyerek –, fizikai kísérleteket, az elektronika kézzel fogható termékeit, illetve a diákok által tervezett számítógépes játékokat is meg lehetett tekinteni, sőt ki lehetett próbálni is.
– A tudomány és technológia összekapcsolódása a jövőt építi, a ma ötletei a jövő innovációi lehetnek. A fiatalok nyitottak, kíváncsiak és lelkesek e témák iránt, ha megfelelő lehetőséget és bátorítást kapnak a kreatív alkotásra. Sokat beszélünk az interdiszciplinaritásról, ez a program lehetőséget nyújtott arra, hogy lépjünk ki a tantárgyakból, mint egy-egy dobozkából – mondta az interaktív kiállítás ünnepélyes megnyitóján Csáki Rozália, az SZKA ügyvezető igazgatója, és bejelentette, hogy jövő év márciusában újra kiírják a programot.
A Heuréka Alap nagykövete a BBTE kutatója, a székelyudvarhelyi származású, Kolozsváron élő fizikus, dr. Járai-Szabó Ferenc volt, aki végig figyelemmel követte a projekteket, és örömmel hangsúlyozta a megnyitón, mennyire jó, hogy az ötletek megvalósulhattak, és nem maradtak ötletszinten.
– Fontos, hogy a fiatalok idejekorán találkozzanak minél több lehetőséggel, hogy ne csak a tantárgyak alapján döntsenek például arról, hogy mi lesz belőlük. A Heurékának köszönhetően beleláthattak a tervezésbe, egy projekt kivitelezési folyamatába is, ezért egyfajta pályaorientációs folyamatnak is tekinthető a program – fogalmazott az egyetemi tanár.

Asztalos Ágnes